Na twee seizoenen onder leiding van Wil Boessen te hebben deelgenomen aan de nacompetitie vindt de club het tijd om het over een andere boeg te gooien. Ondanks de uitstekende resultaten was het voetbal onder Boessen niet zo spectaculair en dat moet anders. En dus verbindt de club oud-international Peter van Vossen aan de club. Hij moet Fortuna aanvallend laten spelen en proberen de club naar de Eredivisie te loodsen.
In het kielzog van Van Vossen komt, naast een x-aantal ex-employees van Almere City FC, ook het Italiaanse sportmerk Macron de club binnen. Het merk, in Nederland vertegenwoordigt door Dennis van der Gijp, neemt na zeven seizoenen het stokje over van Masita en committeert zich voor twee seizoenen aan de club. Daar waar de kledij uit Italië komt, neemt het bedrijf Logowear de bedrukking van de shirts voor haar rekening. Het bedrijf, gevestigd in Almere, is onderdeel van de Ruitenheer-holding, de onderneming van de vader van middenvelder Jordy ter Borgh.
Het shirt wijkt in wezen weinig af van het Masita-shirt van het seizoen voordien. Uiteraard bestaat het thuisshirt uit de hoofdkleur geel, met aan de voorzijde een groene balk welke op borsthoogste horizontaal over het shirt loopt. Aan de linkerzijde is het shirt voorzien van het clubembleem dat op het shirt is geplakt. Aan de rechterzijde is het shirt voorzien van de naam van de fabrikant, hetgeen in het shirt geborduurd is.
Jordy ter Borgh kan in zijn eerste seizoen geen stempel drukken op het middenveld
Tussen clubembleem en ‘Macron’ is het shirt voorzien van een rond logo waarin het cijfer ‘1’ en de jaartallen ‘1954’ en ‘2014’ zijn verwerkt. Tezamen verwijst dit naar het feit dat 60 jaar geleden Fortuna ’54 als allereerste betaaldvoetbalclub werd opgericht en momenteel door het leven gaat onder de naam Fortuna Sittard. Het shirt heeft een strakke snit en de lange mouwen zijn aan de uiteinden voorzien van een groene bies.
Het shirt is voorzien van een logo dat refereert aan het ontstaan van Fortuna ’54
Shirtsponsor is nog altijd Fitland, maar de bedrukking wijkt af van eerdere seizoenen. De letters welke het woord ‘Fitland’ vormen staan iets verder van elkaar af; het lettertype is anders. Achter de bedrijfsnaam staat ook dit seizoen een oranje bol afgebeeld, het bedrijfslogo van Fitland.
Het bedrijf Seacon Logistics doet ook dit seizoen dienst als rugsponsor en dat is alweer voor het derde seizoen op rij. Onder het rugnummer is het shirt voorzien van de spelersnaam in kwestie.
Daar waar het thuistenue kan worden gekwalificeerd als ‘conservatief’, mag het uittenue eerder ‘revolutionair’ heten. Afgelopen seizoen zagen we andere clubs die in Macron voetballen al in een dergelijk ontwerp aantreden, dit seizoen speelt ook Fortuna in een ‘camouflage-tenue’. Terwijl je normaal gesproken eerder aan een groene kleurschakering denkt, kiest Fortuna voor variaties van de kleur blauw.
Het camouflage-motief beperkt zich tot de voorzijde en de achterzijde, terwijl de mouwen uit één kleur blauw bestaan. Terwijl het thuistenue een ronde hals heeft, kent het uittenue een V-hals. Logowear heeft aan het uittenue niet veel werk. Dat wil zeggen: aan de voorzijde. Want sponsornaam, clubembleem en de naam van de fabrikant zijn allemaal in het shirt gedrukt.
Verdediger Dennis Dengering komt over van Jong PSV
Daarentegen zijn aan de achterzijde het nummer en de naam van de speler in hetzelfde lettertype als het thuisshirt op het shirt gedrukt. De naam van de rugsponsor (Seacon Logistics) is evenwel in het shirt verwerkt.
Sportief gezien verloopt het seizoen tot aan de winterstop dramatisch. Van het gepropagandeerde aanvallend voetbal komt vrijwel niets terecht en de club heeft financieel gezien haar schaapjes evenmin op het droge. En dus ondergaat de selectie in de winterstop een aantal wijzigingen. Grootverdieners Ramon Voorn (vertrekt op huurbasis naar VVV Venlo), Jeffrey Vlug (vertrekt naar Rijnsburgse Boys) en Jasper Waalkens (vertrekt naar NEC) verlaten Sittard. Daarentegen bewandelen (in het geval van Voorn en Waalkens) Joeri Schroyen en Muhammed Mert de omgekeerde weg. Zij voetballen vanaf de mercato d’hiver in Sittard.
En met de komst van nieuwe spelers zijn natuurlijk ook nieuwe shirts gewenst. Maar terwijl Fortuna een gevecht levert om in de voorlopig veilige Categorie II te komen, heeft het bedrijf Logowear alle activiteiten gestaakt. En dus komt de club uit bij Maatjes Streetwear. De onderneming uit Moorveld nam de gehele merchandising al voor haar rekening en bedrukt vanaf heden ook de shirts.
Nieuwe spelers, nieuwe shirts en ook een nieuwe, afwijkende bedrukking!
Het is duidelijk dat er een andere bedrijf voor de bedrukking zorgt; het lettertype is significant anders! Plus, de nummers zijn van een ander materiaal, waardoor ze ietwat doorschijnen.
Zo overzichtelijk als de situatie is met betrekking tot de shirts van de veldspelers, zo onoverzichtelijk is deze met betrekking tot de doelmannen. Tijdens de voorbereiding tonen Ferhat Kaya en Glenn Daniels een rood en een lichtblauw keepersshirt. Deze shirts zijn identiek aan het uiteindelijke thuisshirt van de veldspelers. Ook het zwarte shirt dat Kaya later in het seizoen draagt is identiek aan het thuisshirt dat de veldspelers dragen.
De situatie met betrekking tot de shirts van de doelmannen is chaotisch
Maar ook het shirt dat de veldspelers dragen tijdens uitwedstrijden, doet dienst als keepersshirt. Maar natuurlijk alleen als Fortuna in het thuistenue speelt. Tenslotte dragen de doelmannen ook een ietwat vreemd, wit shirt. Aan de bovenkant is het shirt voorzien van een gele en erg donkerblauwe horizontale baan. En deze kleuren komen ook terug aan de zijkant van het shirt, onder de mouwen. En vanwege de gelijkenis met de clubkleuren van rivaal Roda JC is dit shirt niet bepaald populair onder de supporters.
Ook Glenn Daniels draagt het impopulaire keeperstenue
Ook is het shirt, in afwijking tot de shirt die de veldspelers dragen, voorzien van een kraag en mist het de strakke snit van het uitshirt.
En zo onoverzichtelijk als de situatie is bij de kledij van de doelmannen, zo is de situatie ook sportief. De club moet noodgedwongen saneren en verlost zichzelf van behoorlijk wat loonmassa, maar het sportief verval is navenant. Prestaties zijn er niet en het elftal hangt als los zand aan elkaar. Buiten overwinningen bij MVV en Roda JC levert het seizoen bitter weinig op. En dus gaat de club tijdens het seizoen 2015 – 2016 voor een hernieuwde of haar laatste kans…
Nao achtere: seizoen 2013 – 2014 | Nao veure: seizoen 2015 – 2016