In de voorbereiding op het seizoen 1999 – 2000 krijgt de clubleiding heel wat voor haar kiezen. Naast het vertrek van sterkhouders als Mark van Bommel (naar PSV), Wilfred Bouma (naar PSV) en Michael Jeffrey (naar Kilmarnock FC) proberen op te vangen, stopt ook shirtsponsor Horn ermee. Het Sittardse bedrijf sierde de afgelopen drie seizoenen het Fortuna-shirt, maar ziet dat niet meer zitten. Vanwege een wisseling in de directie vervalt de band met het Sittardse en wordt Fortuna vlak voor de competitie voor een voldongen feit gesteld.

Slecht nieuws voor Fortuna: Horn kapt ermee

Het streven is om uiterlijk 1 augustus een shirtsponsor te strikken, maar dat lukt de club niet. Want als op 27 juli de jaarlijkse persdag wordt gehouden zijn de shirts waarin de spelers poseren leeg. Ook de bekercompetitie speelt Fortuna in shirts zonder sponsor, die gelijkenis vertonen met de shirts uit het seizoen 2009 – 2010.


In Sint Truiden speelt Fortuna nog in de shirts van het seizoen voordien (Foto: HBvL / R.E.)

Pas op 28 augustus speelt Fortuna voor het eerst weer met een naam op haar borst. Tijdens de uitwedstrijd bij PSV siert Wagner & Partners een eerste maal het gele thuisshirt. Het kost wat moeite om vanuit het uitvak de naam van de nieuwe sponsor op te maken, maar het feit dat NAC met dezelfde shirtsponsor speelt vergemakkelijkt de zaak. Het wedstrijdverslag zegt daarover het volgende:

‘Onmiddellijk door naar de wedstrijd. Allereerst was er natuurlijk de nieuwe hoofdsponsor. Omdat we in die hoek waren weggestopt was het erg lastig om te zien wie die nieuwe sponsor nu was. Wagner Advocaten dachten we, dat bleek achteraf Wagner & Partners te zijn.’

Heel veel voorspoed levert de nieuwe shirtsponsor nog niet op, want sportief blijft het kwakkelen. Maar het zorgt er wel voor dat de fletse shirt zonder sponsor worden ingeruild voor een tenue dat er iets flitsender uitziet.

De kleur verandert in iets dat je ‘metallic geel’ kunt noemen waarin het bedrijfslogo van het sportmerk Lotto is geweven. Verder is het shirt voorzien van een groene bies die aan de onderkant start (zowel aan de voor- alsook aan de achterzijde) en doorloopt via de oksels tot in de mouw.

Het shirt is voorzien van een kraag in een groene kleur, afgewisseld met dunne, gele biezen. Onder de kraag, aan de voorzijde, is de naam van de kledingfabrikant, Lotto, gestikt, compleet met bedrijfslogo.

Op de borst valt nóg een verandering te zien: Fortuna heeft het clublogo veranderd! Dat past prima in de tijdsgeest van het einde van de jaren 90 waarin heel veel zaken een ‘modern jasje’ krijgen, terwijl supporters juist meer waarde hechten aan gekende waarden uit het verleden. En net als het oude logo, moet ook het oude stadion eraan geloven. Stadion ‘De Baandert‘ wordt richting de winterstop ingeruild voor het (latere) Wagner & Partners Stadion.

Glanzend thuisshirt waarin het logo van Lotto is geweven

Het seizoen 1999 – 2000 is ook het laatste seizoen dat Kevin Hofland in het geel-groen speelt. Dat hij na zijn spelersloopbaan uiteindelijk terugkeert als assistent-trainer en met de club promoveert naar de Eredivisie, dat kan het redactielid dat op dat moment zijn shirt laat signeren nog niet bevroeden.


Vooruitziende blik van de Fortuna Online-redactie!

Tussen het thuisshirt en het tenue dat men draagt bij uitwedstrijden zit weinig verschil. Het ontwerp is gelijk aan het thuisshirt, maar met één detail: het thuisshirt heeft de kleur blauw.

In tegenstelling tot het seizoen voordien opteert Fortuna voor slechts één kleur dat men draagt bij uitwedstrijden. Het groene shirt gaat dus na één seizoen weer in de ban.

Een piepjonge Kevin Hofland speelt het gehele seizoen met nummer 3

Vanaf het seizoen 2000 – 2001 speelt Fortuna niet alleen in andere wedstrijdshirts, ook wordt de sponsoruiting op de voorzijde van de shirts uitgebreid met de ondertitel ‘Financiële Planning’. Wagner & Partners doet al vanaf haar oprichting aan financiële planning, maar wil blijkbaar iets meer duiding geven aan haar bedrijfsnaam. Maar desalniettemin is het apart te merken dat shirts uit het seizoen 1999 – 2000 zijn voorzien van de shirtreclame die de club pas vanaf het seizoen nadien hanteert. Wie het weet mag het zeggen!

Hoe kan dit? Ineens duikt de ondertitel ‘Financiële Planning’op!

Sportief kent Fortuna een stroeve start maar weet haar laatste wedstrijd in Stadion De Baandert met 3-2 te winnen van Sparta. Maar toch is vers bloed gewenst. In de winterstop huurt de club Matthew Amoah en Remco van der Schaaf bij Vitesse en beide spelers zijn een schot in de roos. In februari behaalt de ploeg een 15 op 15 en speelt zich daarmee veilig. De keerzijde van het succes is het vertrek van de architect van de succesploeg: Bert van Marwijk. Hij gaat aan de slag bij Feyenoord.


Nao achtere: seizoen 1998 – 1999    |    Nao veure: seizoen 2000 – 2001