Nee, het gaat hier niet over Messi, Suárez en Neymar, maar over Philippen, Abelshausen en Ter Borgh. Aan het woord is nieuwbakken algemeen directeur Sangen van Fortuna Sittard, die het sponsorennetwerk van de club dusdanig wil laten groeien, dat de club financieel niet meer afhankelijk is van dat trio.


De nieuwe algemeen directeur ontplooit zijn ambities in een vandaag gepubliceerd artikel in de Limburgse kranten. Dat dat een hels karwei wordt, is Joppe Sangen ondertussen wel duidelijk. De eerste maanden gaat hij gebruiken om structuur aan te brengen in de organisatie – structuur die volgens hem momenteel ontbreekt. Iedere medewerker krijgt een afgebakend takenpakket met doelstellingen, waarop die medewerker wordt afgerekend.

Als die structuur er is, kan de opbouw van de club pas echt beginnen. Die opbouw moet gestalte krijgen in meer toeschouwers en meer sponsoren, samen goed voor meer inkomsten. Mocht dat lukken, dan wordt de club vanzelf minder afhankelijk van de drie grote sponsoren (Sjra Philippen, Jo Abelshausen en René ter Borgh) die tezamen de kurk vormen waarop Fortuna al jaren drijft.

Na 2006 (bestuur onder leiding van Hans Erkens), 2009 (bestuur onder leiding van Wil Meijers) en 2012 (bestuur onder leiding van Martin Masset) is dit het vierde bestuur van Fortuna dat gaat trachten de organisatie slagvaardiger te maken zodat de club vooruitgang kan boeken op commercieel gebied. Om uiteenlopende redenen zijn die voorgaande besturen daar niet in geslaagd of niet aan toegekomen.

Sangen is ervan overtuigd dat er op commercieel gebied een wereld te winnen valt voor Fortuna. We hopen van ganser harte dat viermaal scheepsrecht is en wensen Joppe Sangen veel succes bij deze klus.

Riccardo Welters