Als we de marketingexperts mogen geloven, worden sociale media steeds belangrijker voor voetbalclubs. We zochten uit hoe Fortuna Sittard is vertegenwoordigd op Facebook, Youtube, Instagram en Twitter in vergelijking tot de rest van de eerste divisie.

 

 


Interactie met supporters, vergroten van je naamsbekendheid, maar ook de mogelijkheid om je sponsoren onder de aandacht te brengen. Zeker tijdens uitwedstrijden is dat laatste interessant. Normaliter krijgt alleen je shirtsponsor aandacht via TV tijdens uitduels, maar via sociale media kun je op die momenten ook je andere sponsoren onder de aandacht brengen. Ook op dit gebied zit Fortuna Sittard niet stil, getuige de gratis wifi in het stadion en de Fortuna Sittard app.

De top vier platformen op social media zijn (voorlopig dan toch, in sociale media-land veranderen dingen snel) Facebook (2 miljard maandelijks actieve gebruikers wereldwijd), Youtube (1,5 miljard), Instagram (0,7 miljard) en Twitter (0,3 miljard).

Hoe staat Fortuna ervoor wat betreft Facebook-likes, Youtube-subscribers, Instagramvolgers en Twittervolgers in vergelijking tot de rest van de eerste divisie? Een snel rondje langs de (internet) velden, leidde tot de cijfers in onderstaande figuur (stand van zaken op vrijdag 18 augustus 2017 – voor aanvang competitie).

Wat je hier ziet, is het aantal volgers van het officiele facebook, youtube, instagram of twitter account van een club, gedeeld door het aantal volgers dat de middenmoter (de mediaan) op het betreffende sociale platform in de eerste divisie trekt. Kortom, is het cijfer groter dan 1, dan doet die club het wat dat sociale platform beter dan de middenmoter in de eerste divisie. Is het cijfer bijvoorbeeld 2, dan trekt de betreffende club tweemaal zoveel volgers als de middenmoter op dat platform.



Het blijkt dat er een top vier is in de eerste divisie: NEC Nijmegen, Cambuur Leeuwarden, Go Ahead Eagles en De Graafschap. Dat is niet verrassend, want dat zijn vier clubs die een recent verleden in de eredivisie hebben, waar het vast makkelijker is om de aantallen op te bouwen. In de kelder van de eerste divisie – waar Fortuna sinds het ontstaan van sociale media bivakkeert – heb je dat voordeel niet. Met dat feit in ogenschouw, doet Fortuna Sittard het redelijk. Middenmoot op Facebook en Youtube; sterk op Twitter en Instagram.

De prestaties van Fortuna Sittard in de virtuele wereld zullen voor een gedeelte vast ook afhankelijk zijn van de prestaties op de groene mat. We zijn benieuwd of de club erin slaagt ook op dit gebied stappen te maken.

Riccardo Welters