Fortuna is terug in de eredivisie en dat willen de supporters weten ook! De kaartverkoop en informatievoorziening vanuit Fortuna lopen echter nog allerminst soepel. De vuurdoop van de verkoop ‘nieuwe stijl’ tegen Excelsior verliep niet vlekkeloos. Om te voorkomen dat uitvakken in de stadions waar Fortuna speelt straks half leeg blijven, is het de hoogste tijd dat de club hier prioriteit aan gaat geven.


De afgelopen seizoenen regelde het Fortuna Supporters Collectief steevast de kaartverkoop voor uitwedstrijden. Normaal gesproken was dat alleen even spannend bij de derby in Maastricht. Dan was het nog weleens dringen geblazen in het supportershome, maar uiteindelijk hoefde zelden iemand teleurgesteld te worden. Uitzonderingen uiteraard daargelaten. Afgelopen seizoen nam de interesse in uitwedstrijden toe naarmate de prestaties beter en beter werden én bleven. De uitpuilende bezoekersvakken in onder andere Nijmegen, Deventer en Utrecht zal niemand snel vergeten. Wát een schitterende sfeer en ervaring was dat!


‘Bombenstimmung’ in Deventer

Door de toegenomen interesse werd het steeds lastiger om de kaartverkoop in goede, maar vooral ook veilige, banen te leiden. Een handjevol trouwe vrijwilligers trotseerde tweewekelijks een massa van enkele honderden fans die in het, op die momenten te krappe, supportershome probeerde een kaartje te bemachtigen. In al die hectiek was het soms onmogelijk om te controleren of iemand wel of geen lid was. Daarnaast was het in feite ook onverantwoord om met dergelijke grote bedragen aan contant geld te werken.

Na de succesvolle promotiestrijd was dan ook al snel duidelijk dat het zo in ieder geval niet langer verder kon. Fortuna (de club) zou de kaartverkoop over gaan nemen. Daarvoor werd onder andere een ticketbureau in de hand genomen dat de online kaartverkoop zou gaan regelen. Van zo’n bedrijf mag toch aangenomen worden dat ze een dergelijke klus al eerder geklaard hebben. Tevens werd er in overleg met het Supporters Collectief een categorisering bedacht. Je indeling in een categorie bepaalt sinds kort op welke moment je een kaart kunt kopen. Voor een enkeling valt deze regeling ongunstig uit, maar voor het grote deel van de regelmatig reizende fans en zeker op de langere termijn is dit een faire regeling.

Voor de uitwedstrijd naar Excelsior werd het online systeem voor de eerste keer écht getest. En dat viel niet mee. De verkoopmomenten werden uitgesteld door technische problemen, het koppelen van kaarten bleek nog niet mogelijk en veel mensen ontvingen een blanco ticket in hun mailbox. Enkele tientallen fans wachtten dit niet af en kozen eieren voor hun geld door kaarten voor de thuistribunes in Rotterdam aan te schaffen. Gelukkig toonde Excelsior zich een uitstekende gastheer en stond dit toe, maar we moeten er niet op rekenen dat dat bij veel andere clubs gaat gebeuren. Óf de club, óf de lokale driehoek óf de plaatselijke supporters van pak hem beet ADO Den Haag, NAC of Ajax zullen niet staan te springen om tientallen of misschien zelfs honderden Fortunezen op hun tribunes.


Volle bak op Woudenstein

Voor volgende week vrijdag (24 augustus) staat de uitwedstrijd tegen Den Haag op het programma. Tot op het moment van schrijven (een week voor de wedstrijd dus) is er nog niks bekend over de regeling die van kracht is voor ons bezoek aan de Hofstad. Een verplichte buscombi? Een autocombi? Vrij vervoer? Een combinatie van beiden? Wie zal het zeggen? De club mag inmiddels wel beseffen dat een bezoek aan een uitwedstrijd niet altijd binnen een paar uurtjes is geregeld. Veel fans moeten namelijk verlof op hun werk regelen of afspraken maken over het vervoer. Dat wordt nu dus wel erg krap. Zeker met de wetenschap dat door het nieuwe categoriesysteem de supporters uit bepaalde categorieën pas ergens in de loop van volgende week de kans krijgen een kaart te kopen.

Fortuna bouwde in de afgelopen jaren een goede reputatie op als het gaat om het bezoeken van uitwedstrijden en de sfeer die door ons Fortunezen werd ‘gebouwd’. Spelers en staf waarderen onze aanwezigheid en fanatisme duidelijk ook. Maar op de manier waarop momenteel met de welwillende uitfans wordt omgegaan, moet er niet vreemd worden opgekeken als de uitvakken straks een stuk minder goed bezet zullen zijn.

Dat de (online) verkoop kinderziektes met zich meebrengt en dat het voor de medewerkers van de club wennen is, daar hebben we uiteraard alle begrip voor. En dat het een enorme verandering vereist voor de gehele organisaie nu we in de eredivisie verkeren, dat begrijpen we ook volledig. Maar we zijn inmiddels al bijna drieënhalve maand verder dan de dag waarop we promoveerden. Hoog tijd dus dat dit onderwerp prioriteit gaat krijgen!