Seizoen 2015 – 2016
Na een teleurstellend eerste seizoen onder het duo Peter van Vossen en Jeffrey Kooistra gaan beide een tweede seizoen in met een selectie die op een behoorlijk aantal punten flink is versterkt. Er wordt afscheid genomen van spelers die niet het niveau hebben om Fortuna een stap verder te brengen en enkele ronkende namen worden geacht dat wel te kunnen, zoals Lars Hutten (afkomstig van Helmond Sport), Gökhan Lekesiz (afkomstig van MSV Duisburg), Ferry de Regt (afkomstig van Helmond Sport), Raymond Fafiani (afkomstig van FC Volendam), Youri Loen (gehuurd van NEC) en Tim Janssen (afkomstig van De Graafschap). Maar daar waar de selectie een renovatie heeft ondergaan, had de technische staf vervangen moeten worden.

Want hoe prijzig de selectie ook is, prestaties zijn er zelden of nooit. Aan het shirt kan het niet liggen. Macron gaat haar tweede jaar in en verbetert zich significant ten opzichte van haar eerste seizoen. Hoofdkleur van het thuisshirt is uiteraard geel, waarbij de kleur groen terugkomt in de verticale baan die over het midden van het shirt loopt. Deze baan wordt onderbroken door een witte lijn, welke doorloopt als bies in de ronde kraag. Deze kraag loopt, samen met de wit, als gele bies een stukje door in het shirt. Op de schouders is het shirt voorzien van het bedrijfslogo van Macron.

Lars Hutten groeit uit tot een populaire speler

Nog immer doet Fitland dienst als shirtsponsor. Bedrijfsnaam en -logo zijn een stukje lager in het shirt gedrukt als bij het shirt van afgelopen seizoen. En daar waar de naam op het shirt prijkt, is de groene baan onderbroken. Op de borst is het shirt voorzien van Fortuna’s clublogo. En dat is, net als de shirtsponsor, in het shirt gedrukt. Op de rechter borst is het shirt voorzien van de naam van de kledingsponsor, Macron.

Aardig detail is de clubnaam welke terugkomt in de achterzijde van de kraag. Daarnaast doet het Venlose bedrijf Seacon Logistics ook dit seizoen weer dienst als rugsponsor.

Hetzelfde geldt voor het uitshirt. Ook daarop doet Seacon Logistics dienst als rugsponsor. Maar in tegenstelling tot afgelopen seizoen is het bedrijfslogo en de toevoeging ‘Logistics’ geschrapt. Opvallend is dat de naam ‘Seacon’ in een apart vak staat; een donkerblauwe uitsparing in het camouflagedesign. Voor de rest (de voorzijde van het shirt) zijn er geen wijzigingen ten opzichte van afgelopen seizoen.

Youri Loen komt nooit tot volledige wasdom en vertrekt na één seizoen

Wat ook gelijk is aan afgelopen seizoen is de situatie rondom de doelmannen: één doelman, maar veel verschillende shirts. Zo zijn we bekend met het rood dat Ferhat Kaya afgelopen seizoen droeg, maar nieuw is het asgrijze shirt en ook het groene camouflage design is niet eerder gedragen. En juist dat laatste shirt wordt veelvuldig genoemd als uitshirt voor het seizoen 2016 – 2017. En ondanks dat het tweejarige contract afloopt na dit seizoen en het allerminst vanzelfsprekend is dat de club verder gaat met Macron, vindt niemand het een ramp mocht deze kwakkel de waarheid blijken.

Macron blijft verrassen met enkele fraaie designs

Meest spraakmakend is waarschijnlijk het maagdelijk witte tenue dat Kaya tijdens enkele wedstrijden draagt. Uiteraard is de voorzijde van het shirt voorzien van de sponsornaam Fitland plus bedrijfslogo. Daarnaast is het shirt voorzien van het Fortuna-logo.

Verder siert het logo van Macron de schouders. De kleur is zwart, evenals de bedrukking op de achterzijde. Vanzelfsprekend draagt Kaya nummer 1 en is het shirt voorzien van zijn naam. De rugsponsor, Seacon Logistics, is op eenzelfde wijze op het shirt aangebracht als bij het thuistenue. Dus de volledige bedrijfsnaam, gescheiden door een lijn.

Maar weinig doelmannen kiezen voor een witte uitrusting

Maar ook dit seizoen is de situatie rondom de doelmannen symbool voor de rest van de club. Zonder dat er ook maar één verband bestaat tussen beide, begint Fortuna pas te presteren op het moment dat de club afscheid neemt van Peter van Vossen. Nu ja, eigenlijk pas na de aanstelling van Ben van Dael. Want tussen het ontslag van de één en de aanstelling van de ander, staat Jeffrey Kooistra voor de groep, maar dat wordt niks. Zoals ook de zoektocht naar een nieuwe trainer niks is. Tal van exotische namen worden genoemd, waarna ex-Fortunees Edwin Hermans het lijkt te gaan worden. Maar ook die piste loopt op niks uit, waarna de club uiteindelijk Ben van Dael als nieuwe oefenmeester aanstelt.

Maar het is allemaal te laat. Van Dael presteert aanmerkelijk beter dan zijn twee voorgangers, maar het is niet constant genoeg waardoor de play offs eigenlijk nooit in het zicht komen. En als de club rapporteert dat het tekort over het seizoen € 900.000 bedraagt (later fors naar boven bijgesteld), verdwijnt het sportieve aspect helemáál naar de achtergrond. En dus heeft het tijdperk Van Vossen de club louter ellende opgeleverd en mag Ben van Dael in het seizoen 2016 – 2017 opnieuw beginnen.

Seizoen 2016 – 2017
Na wederom een teleurstellend seizoen krijgt trainer Ben van Dael de kans te bouwen aan een team dat van zichzelf is. Alle spelers die afgelopen seizoen werden aangetrokken zwaaien af en de club slaat een nieuwe weg in. En zo komen onder andere Leon ter Wielen (afkomstig van Achilles ’29), Kamen Hadzhiev (afkomstig van VfL Oldenburg), Okan Kurt (afkomstig van FC St. Pauli), Junior Torunarigha (afkomstig van FC Amberg), Roald van Hout (afkomstig van FC Eindhoven), Christopher Braun (afkomstig van SG Wattenscheid ’09) en Frank Wiafe (afkomstig van FC Lienden) de selectie versterken. Daarnaast keert Abdelaziz Khalouta terug in Sittard na enkele seizoenen elders te hebben gespeeld.

Maar de grootste transfer doet de club op bestuurlijk niveau. In een zoektocht naar een structurele oplossing voor de even zo structurele financiële problemen komt de club uit bij de Turkse commerçant Isitan Gün die 85% van de aandelen overneemt.

Maar niet alleen de selectie wordt uitgemest, ook kledingsponsor Macron vertrekt. Het bedrijf, gelieerd aan sponsor René ter Borgh en in het kielzog van Peter van Vossen meegekomen, wordt na twee seizoenen vervangen door het Italiaanse merk Givova. Een vrij onbekende kledingsponsor, maar dat wil niet zeggen dat ze ook beroerde shirts leveren.

Volstrekt nieuw ontwerp van Givova

Het thuisshirt wordt grondig gerenoveerd en de club pakt uit met een ontwerp bestaande uit gele en groene verticale banen. In navolging van de afgelopen seizoenen treedt Fitland wederom op als shirtsponsor. De bedrijfsnaam staat in de tweede gele baan van boven gedrukt. Naast bedrijfsnaam siert tevens het bedrijfslogo de voorzijde. Vanzelfsprekend is het shirt voorzien van het clubembleem.

Het shirt is verder voorzien van een V-hals en groene mouwen welke zijn afgewerkt met een gele bies. Dezelfde bies komt terug in de broek, die is voorzien van een sponsornaam. Het mediabedrijf Media Mens fungeert als broeksponsor in ruil voor het draaien van de officiële website van Fortuna. Een transactie met gesloten beurzen derhalve.

Op de achterzijde is het thuistenue voorzien van liefst twee rugsponsoren. Boven het nummer keert het vertrouwde Seacon Logistics terug. Aan de onderkant is het shirt voorzien van de tekst DLM.nl, de werktitel van leasemaatschappij Dé Lease Maatschappij. Beide zijn uitgevoerd in de kleur wit, evenals het nummer. Doordat het shirt is voorzien van twee rugsponsoren, is de spelersnaam op de achterzijde gesneuveld.

Maar het meest aparte van het thuistenue is wel dat dit een ‘tijdelijk’ tenue betreft! Omdat Fortuna pas heel laat een contract sluit met Givova is het niet mogelijk om tijdig de ‘definitieve’ shirts te leveren. En dus worden we gedurende het seizoen misschien nog een keer (aangenaam) verrast!

Het uittenue (derde tenue?!) is dit seizoen een fantasieshirt dat geen enkele relatie kent met wat dan ook. Het betreft een donkergrijs tegen zwart aan zittende kleur voorzien van een lichtgroene en grijze horizontale streep. Deze streep is tussen het clubembleem en de sponsornaam geplaatst.

En op dat gebied pakt de club uit met een noviteit ten opzichte van eerdere seizoenen, want niet Fitland, maar DLM.nl fungeert als shirtsponsor. Verder is het shirt voorzien van een a-typische V-hals, waarin hetzelfde groen en grijs terugkomt als waarin de twee horizontale strepen zijn uitgevoerd op de voorzijde van het shirt. Deze kleuren komen ook terug in de bies van de broek. En net als bij het thuistenue fungeert Media Mens ook hier als broeksponsor. Rugsponsoren zijn, gelijk aan het thuisshirt, Seacon Logistics en DLM.nl.

En zo is het seizoen pas juist op gang getrapt en zit er nog zoveel in het verschiet.


Naar het tijdvak 2010 – 2011 t/m 2014 – 2015   |   Aan nóg een tijdvak durft niemand te denken…